بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

آخرین نظرات

ستاره نوترونی چیست؟

سه شنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۸، ۰۷:۴۱ ب.ظ

ستارگان روزی متولد شده و پس مدتی زندگی پس از پایان رساندن سوخت قابل استفاده خود می میرند.

ستارگان با پیوند دادن هسته های اتم های سبک تر انرژی آزاد می کنند.

به طوری که با پیوند هستۀ  اتم های سبک و تشکیل هسته ای سنگین تر، مقداری از جرم آنها کاسته شده و به صورت انرژی آزاد می شود.

ستارگان ابتدا از توده های گازی در فضا به نام سحابی تشکیل می شوند. قسمتی از سحابی که در اثر نیروی جاذبه متقابل متراکم می شود گازهای دیگر رانیز به سوی خود جذب می کند.

وقتی جرم گاز ها به حد معینی برسد در مرکز آن توده آنقدر فشار و دما بالا می رود که هستۀ اتم ها به یکدیگر جوش می خورد.

هم جوشی هسته ای و گرانش، ستاره را در تعادل نگه می دارند. هم جوشی هسته ای می خواهد آن را منفجر کند و گرانش می خواهد ستاره را متراکم کند که نتیجه اثر این دو نیرو موجب می شود ستاره نسبتاً پایدار شود.

برخی ستارگان مانند خورشید که جرم آنها از ستاره های دیگر کمتر است، با از دست داد جرم خود در نتیجۀ آزاد شدن انرژی، قدرت گرانشی آنها کمتر می شود و لایه های بیرونی ستاره در اثر نیروی هم جوشی هسته ای بزرگ و ستاره تبدیل به غول سرخ می شود. و در این مرحله از زندگی ممکن است انقباضات و انبساط هایی داشته باشد.زمانی که ستاره دیگر قدرت کافی برای جوش دادن اتم ها ندارد هم جوشی متوقف و گرانش بر ستاره چیره می شود وستاره کوچک تر و کوچک تر می شود تا اینکه کوتولۀ سفید پدید می آید.

اما برخی ستارگان که جرم آنها بین 10 تا 29 برابر خورشید است، وقتی که نوبت به هم جوشی آهن می رسد ستاره نمی تواند این کار انجام دهد و آهن انرژی ستاره را جذب می کند. درنتیجه این اتفاق ناگهان ستاره در خود فرو می ریزد و آنقدر متراکم می شود که حتی هسته های آهن را نیز جوش می دهد و ناگهان ستاره در جریان انفجاری مهیب عناصر سنگین تر مانند نقره و طلا را تولید می کنند و آن را در فضا پخش می کند. اما در اثر نیروی گرانش و آن فشاری که هنگام فرو ریختن ستاره به هستۀ آن وراد  شده، آنقدر هستۀ ستاره را متراکم می کند که گرانش آن چنان قوی می شود تا اینکه سرانجام مدار الکترون از بین رفته و با پروتون ترکیب می شود و نوترون را پدید می آورد . این ستاره که از نوترون تشکیل شده و قطر آن تنها چند کیلومتر است، ستاره نوترونی نامیده می شود. برخی ستارگان نوترونی چرخان هستند و میدان مغناطیسی قدرتمندی دارند که یک میلیارد بار از میدان مغناطیسی زمین قوی تر است. در نتیجۀ چرخیدن ستاره و حرکت میدان مغناطیسی، امواج رادیویی به صورت تپ های منظمی از آن ساطع می شوند. جالب است بدانید که چگالی ستاره نوترونی در حدود 200 هزار تریلیون کیلوگرم بر سانتی متر مکعب است.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۰۷
111 111

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی