بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

آخرین نظرات

مسطح بودن زمین و نخ سفید ونخ سیاه

چهارشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۰۸:۰۷ ب.ظ

مسطح بودن زمین

کره ی زمین ما، کره ای آبی، زیبا و آرام به نظر میرسد و وقتی آن را با بقیهء سیاره های....


کره ی زمین ما، کره ای آبی، زیبا و آرام به نظر میرسد و وقتی آن را با بقیهء سیاره های منظومهء شمسی مقایسه میکنیم، می بینیم که زمین تنها سیاره ای است  که با سطحی هموار، مسطح و قابل زندگی ثابت و راحت متمایز می شود. زمین با طراحی شگفت خود از بقیهء سیارات برتراست، زیرا با وجود کروی بودن، وقتی روی آن راه می رویم، به نظر ما مسطح میرسد و اگر این طراحی نبود، بر روی آن از حیات بهره مند نمی شدیم... قرآن در این سخن خود به این ویژگی اشاره کرده است: (وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا) [الشمس: 6]

(سوگند به زمین و آنکه آن را گسترانید.) طحاها یعنی مسطح نمودن.

---------------------

به قلم: عبد الدائم الکحیل

www.kaheel7.com/fa

نخ سفید ونخ سیاه

توصیف قرآن کریم از مرز بین شب وروز بر کره زمین به عنوان نخ سفید ونخ سیاه.....

 آنگونه که  تصاویر  ارسال شده به زمین توسط ماهواره های فضائی نشان میدهند. در هنگامی که قسمتی از زمین روز است قسمت دیگر شب است و  فاصله بین آن دو  به شکل نخ(مرز) نمایان است واین دقیقا همانطوری است که خداوند متعال در قرآن کریم در 1400 سال قبل  بیان فرموده است و ما اکنون در عصر تکنولوزی فضائی این حقیقت را به روش علمی و به کمک تصاویر ماهواره ای وپردازش را یانه ای درک می نمائیم، سبحان الله! منزه است خداوند !

  چنانچه شخصی از خارج از کره زمین - مانند جائیکه ماهواره های فضائی به دور زمین می چرخند- به زمین  نگاه کند وسرعت چرخش زمین را مشاهده نماید وببیند که چگونه شب وروز پشت سر هم از بخشی از کره زمین به بخش دیگر منتقل می شوند وجای خود را با یکدیگر عوض میکنند ،در خواهد یافت که بهترین توصیف برای این حالت همان است که خداوند متعال بیان فرموده است: (یُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهَارِ وَیُولِجُ النَّهَارَ فِی اللَّیْلِ وَهُوَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ)  [الحدید: 6] یعنی: خداوند شب را در روز وروز را در شب داخل مینماید و او به آنچه در سینه ها میگذرد کاملا آگاه است. وهمچنین می فرماید : (یُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهَارِ وَیُولِجُ النَّهَارَ فِی اللَّیْلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلٌّ یَجْرِی لِأَجَلٍ مُّسَمًّى ذَلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ لَهُ الْمُلْکُ وَالَّذِینَ تَدْعُونَ مِن دُونِهِ مَا یَمْلِکُونَ مِن قِطْمِیرٍ) [فاطر: 13].یعنی خداوند شب را در روز داخل مینماید وروز را در شب داخل می نماید  وخورشید وماه را در فرمان خود دارد  همه  آنها برای مدتی معین در حرکتند  اوست خداوند  شما که ملک وفرمانروائی او راست وآنچه غیر او که به دعا می خوانید مالک هیچ چیز نیستند.

از زمانهای قدیم  انسان گمان می نمود که شب مانند خیمه ای  کاملا تمام سطح زمین را  احاطه نموده است  واین طرز فکر بدین خاطر بود که انسان ها گمان مینمودند که سطح زمین مسطح است  ،آنان همچنین فکر میکردند که روز نیز  همچون شب بر سطح زمین خیمه میزند  اما با تکامل دانش بشری در دوران جدید انسان دریافت که شب وروز  به علت کروی بودن زمین ایجاد می شوند زیرا هنگامی که بخشی از زمین در مسیر تابش نور خورشید قرار میگیرد این نور  به  طرف دیگر زمین نمی رسد ودر نتیجه در نصف دیگر کره زمین شب است .

دانشمندان  به این نتیجه رسیده اند که شب وروز بگونه ای پیچیده در هم تنیده شده اند - به این معنی که در یک نقطه مفروض  پدیده استقرار روز بعد از شب وهمچنین استقرار شب بعد از روز  تدریجی است  یعنی کم کم هوا روشن وبرعکس تاریک می شود-  وبدین علت که زمین به سرعت در حال چرخش است و سفینه های فضائی نیز بسرعت  بدور زمین می چرخند لذا عکسبر داری از یک نقطه ثابت بر روی زمین و بررسی روند استقرار شب وروز در آن نقطه جهت مطالعه حد فاصل شب وروز مشکل است. 

بهمین خاطر دانشمندان به بررسی یک منطقه مشخص  که  دو نیم کره را از یکدیگر جدا می سازد پرداخته اند  تا حالت  تبدیل شب به روز  وبر عکس را در آن منطقه  بررسی نمایند،واین فکر را یکی از دانشمندان مطرح کرد  که  اگر در یک لحظه  به زمین نگاه کنیم شکل وحالت زمین را از لحاظ - میزان روشنائی در فاصله بین دو نیم کره که در یکی شب ودر یکی روز است - چگونه خواهد بود؟ 

تصاویری که سفینه های فضائی گرفته اند بر روی یک نقطه متمرکز نیستند وعلت آنرا همانطور که قبلاً بیان نمودیم چرخش سریع زمین و ماهواره ها است. ولی میتوان از کل زمین در یک نیم کره عکس گرفت وبه حد فاصل دو کره که در یک لحظه حد شب و روز را نشان می دهد دقت نمود  هر چند وجود ابر های متراکم  ومیزان دقت دوربینهای  مربوطه که در نور عادی کار میکنند میزان وضوح تصاویر را پایین می آورد. 

 

وضعیت شب وروز  در دو طرف زمین در تصویر عادی.  همانطور که می بینید  ناحیه جدا کننده بین شب وروز واضح نیست و علت این امر آن است که دوربینهای موجود دقیقتر از این حد عمل نمی کنند.

این مطلب دانشمندان را بر آن داشت که به  جمع بندی وپردازش  کامپیوتری  تعداد زیادی از تصاویر مربوطه اقدام نمایند. در این راستا از تعدادی از سفینه های فضائی استفاده نموده اند زیرا یک سفینه فضائی کافی نیست بدین علت که آنچه مورد نظر است تصویر از حالت کروی زمین می باشد. - واین در صورتی امکان پذیر است که تصاویر متعدد از نواحی مختلف واقع در یک مسیر با استفاده از رایانه در کنار هم قرار داده شده و توسط برنامه های اختصاصی  پردازش شوند تا تصویری که بدست می آید شکل حقیقی زمین را در منطقه مرز بین نواحی  شب وروز روی کره زمین  نشان دهد.نتیجه کار نشان داد که منطقه بسیار باریکی ناحیه شب روی کره زمین را از ناحیه روز جدا مینماید. ودر آن منطقه خط فاصلی را بین  دو ناحیه شب وروز مشاهده نموده اند،حتی تا چند سال پیش کسی از وجود چنین خط فاصلی اطلاع نداشت، این حقیقت تنها وقتی مشخص شد که دانشمندان با ترکیب تصویر های  گرفته شده از جزء به جزء نواحی زمین در روز وشب و با استفاده از کامپیوتر و با برطرف نمودن تصویر ابرها  وداخل نمودن تصاویر با وضوح بالاترو نشان دادن نور ناشی ازشهرها ونشان دادن دریا ها وخشکیها  بطور واضح نهایتاً به تصویر نهائی واصلی  دست بیابند.  

 

تصویر فوق  توسط  دوربین  معمولی گرفته نشده بلکه  این عکس حاصل  مجموعه ای از تصاویر است که توسط  سفینه های فضائی گرفته شده  سپس  بگونه ای که با هم ترکیب شده اند که  در بالاترین حد  واقعیت موجود را نشان می دهند، لذا دانشمندان دریافتند که خط فاصلی بین شب وروز وجود دارد. لازم به ذکر است  این تصاویر از فاصله بیش از صد هزار کیلومتری ز سطح زمین گرفته شده اند

   

دانشمندان بیان می دارند که این تصاویر از بهترین وجالبترین عکس هائی هستند که تا کنون از زمین گرفته شده اند. و تاکید نموده اند که در این تصویر بشکلی بسیار جالب  منطقه حد فاصل (مرز) بین نواحی شب وروز روی کره زمین مشا هده می شود.   

این آن چیزی است که علم نجوم در قرن جدید به آن دست یافته است  اما ببینیم قرآن کریم  در هزار وچهارصد سال قبل در این مورد چه فرموده است؟

1- خداوند متعال   تاکیداً به وجود حد فاصل بین شب وروز در هر نقطه ای از زمین اشاره فرموده است که بشکل  دو نخ(مرز) سفید وسیاه می با شند : (وَکُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ) [البقرة: 187]یعنی : (بخورید وبیاشامید تا مرز بین شب وروز  که به شکل نخ (خط فاصل است )بر شما آشکار شود. این آیه بصورتی دقیق آن ناحیه حد فاصل ومرزی را  توصیف می نماید  قبل از اینکه سفینه های فضائی آن را نشان دهند ورا یانه ها آن را تحلیل نمایند.

2- بعلاوه خداوند متعال  پدیده های  موجود در داخل این ناحیه مرزی _مرز بین ناحیه شب وناحیه روز – را توصیف می نماید  ،بدین نحو که می فرماید: (یُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهَارِ وَیُولِجُ النَّهَارَ فِی اللَّیْلِ وَهُوَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ) [الحدید: 6]یعنی : توجه نمائید که کلمه (یولج) یعنی داخل می نماید ومعنی عبارت چنین می شود:( خداوند شب را در روز داخل می نماید وروز را در شب داخل می نماید . این دقیقا  در این حد مرزی صورت می پذیرد.)

حتى این نخ ( خط مرزی )  بسرعت حرکت می نماید گویا  شب به روز متصل می شود ومی خواهد  به آن برسد  وحتی نزدیک است که بر آن سبقت بگیرد. وگویا با حرکت مستمر زمین وچرخش آن  شب وروز به هم می رسند. ودر ایجاست که معنای گفته خداوند تعالی را در توصیف این  تصویر در می یابیم آنجا که می فرماید: (إِنَّ رَبَّکُمُ اللّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ یُغْشِی اللَّیْلَ النَّهَارَ یَطْلُبُهُ حَثِیثاً وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ تَبَارَکَ اللّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ)  [الأعراف: 54]یعنی:(به حقیقت پروردگار شما الله است که آسمانها وزمین را در شش روز بوجود آورد سپس بر عرش قرار گرفت روز را با شب که شتابان در پی آنست می پوشاند و(بدانید) که خورشید وماه وستارگان همه در فرمان اویند آگاه باشید که آفرینش وامر ( تدبیر جهان ) در اختیار خداوند است ومنشا برکات است خداوندی که پروردگار جهانیان است.

برادر وخواهر گرامی  مبالغه ننموده ام اگر بگویم هر آنچه را علم کشف می نماید قرآن کریم در مورد آن صحبت نموده است  وچرا چنین نباشد در حالیکه قرآن کریم کتابی است  که خداوند تعای برای بیان تمام مطالب نازل فرموده است  آنگونه که می فرماید: (وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِینَ) [النحل: 89] یعنی : (ونازل نمودیم کتابی را  که بیان کننده هر چیزی است ومایه هدایت وبشارت برای تسلیم شوندگان فرمان خداوند است.  بنا براین جا دارد که ستایش نمائیم کسی را که از این حقائق هستی ما را آگاه فرمود وآن را دلیل قابل درک  قرار داد برای هر آنکه در در حقانیت ودرستی قرآن ودین مبین اسلام  شک داشته باشد  .

برای مشاهده تصاویر بیشتری از آنچه  به عظمت الهی  اشاره دارند،اینجا کلیک نمائید.

 

---------------------

عبد الدائم الکحیل

www.kaheel7.com/fa

 

منبع:

1.      www.fourmilab.ch

2.      A Digital Sunset Over Europe and Africa, www.nasa.gov

3.      Earth at Twilight, www.nasa.gov

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۱۵
111 111

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی